Monday, May 18, 2015

Veggie bed utk tanaman sayuran saya

Disebabkan laman saya dalam proses pengubahsuaian, maka kawasan saya bercucuk tanam terpaksa dipindahkan ditempat baru.

Saya teringin untuk ada garden macam  di negara empt musim, perasan spring autumn pulak dah..hihi

Saya bahagikan laman ke beberapa bahagian. tapi dibahagian gate kedua tu saya kena turap/ susun pathway stone untuk van kami di letakkan disitu. Kawasan baru utk kebun sayur saya di bhgn belakang, penjuru laman

Ini cabaran kami suami isteri, rasa enjoy bila berjaya tmbah koleksi sayuran dan buahan. Dengan budget yang terhad, kami cuba realisasikan keinginan dan nafsu kami utk memiliki rumah idaman ikut selera dan kemampuan kami.

Antara idea dari en google





Ini yang mampu kami buat petang semalam:




Bermodalkan kayu terpakai dari papan pemijak tangga rumah jiran, screw,paku dan kayu siaplah veggie bed kami..lapisan bawah ditutup dgn pasir. Next, kami akan isi dgn compost, fiber - cocopeat dan tanah..mudah mudahan gemuk sayuran ku.

kayu tu nanti akan dibersihkan..saya plan nak cat untuk menyerikan lagi laman yg belum ada tema lagi ni..hihi


2 comments:

NabilaHasyim said...

Adoi, sy pun tgh cari solusi nak tanam sayur2...

tanah kt umh ni, rumputnya dahsyat sgt..
dicangkul2, digembur2, sampai jumpa ubi rumput ubi tu la, banyak gila..

xlarat dah nak buat camna.. nak beli papan, tu yg susah tu.. untung la, enSuami rajin n pandai bertukang...

oo, memang kena lapik dgn pasir dulu ek? dok baca yg omputihnye, asyik lupa je, selagi tak mula nak buat..

siti norsarah Aminuddin said...

sis,

sy pun adaprob rumput jugak dulu..yg suami buat, racun rumput..cangkul keluar mana yg kasar kasar tu..then biar mati semuanya..dah kuning tutup dgn pasir..baru tanam rumput baru

sayur sayur pulak, selain tanam direct atas tanah..buat kotak kayu isi tanah dlm tu and tanam sayur..itu lagi bagussbb kita boleh layerkan fertilizer/compos +pasir + fiber. tanah lagi subur. ni yg saya dok bacalah kot google