Friday, May 29, 2015

Carta prestasi anak

Saya sekadar nak berkongsi idea. Untuk mommies yang ada anak preschool or primary school, jom sama-sama try buat home chart ni. Actually chart ni mengamalkan reward system..you do good thing, you will be rewarded.

Ada parents tak setuju dengan cara ini sbb dikira 'rahsuah' anak. anak buat sesuatu utk hadiah. Bg saya, ia cara untuk membentuk disiplin, rutin yg berulang ulang akan jadi tabiat anak anak hingga dewasa. Masa kecil dia tak faham, dia cuma tahu nak kumpul start utk dpt toy lepas satu period of time. tp bila dah makin membesar, dia akan terbiasa dengan rutin tu.

tu sekadara ideology saya saya je lah, seorang ibu muda yang dahagakan ilmu parenting. cewah!

okla cut it short. ni ha contoh behaviour chart utk anak2
 *ihsan: En Google





uoll boleh je google image : Behaviour chart..byk image yg printable so that boleh fill in apa task untuk anak syurga uoll

Anyway,  tadi waktu lapang, sy cuba buat sendiri. inilah hasilnya


Saya isi few task untuk sy pastikan jadi rutin baru  anak.  mcm rutin sarapan, pergi school tu mmg x payah suruh diaorg pasti buat. tp rutin yg liat2 tu mcm mandi, solat, reading sy jadikan satu challenge untuk diaorg.

siapa nak softcopy in excel bolehla tinggalkan email address. tak rugi kongsi ilmu. semoga bermanfaat.


8 comments:

Anonymous said...

bagusla mama aryan ni...

Tishya said...

wow clap clap. tell me how far has it going!

NabilaHasyim said...

wah, boleh la nak jugak...
nanti boleh edit2 lg kan...

emel, islamorangputih@gmail.com

mekasih untuk perkongsian ini :)

dyanayusuf said...

mummy guna excell ke?
kasik la softcopy kat kita
ritu dh print skali terus x fill up sampai ke sudah.
dyanayusuf@gmail.com

siti norsarah Aminuddin said...

sy dah email...

hopfully boleh guna.

tgh smgt ni..hihi

sofar dah beberapa bintang anugerah di tepek kat situ..kertas tu lunyai sbb derang asek kira bintang.

Amir Hamzah said...

nk, email sy plz
norul_aida85@yahoo.com
tq

Zuraini said...

Terima Kasih untuk info..Menarik...
Mohon Puan dapat email saya soft copy...
nazzue84@yahoo.com

Terima kasih

sitinur said...

Salam puan, info sgt menarik...
saya mmg tercari cari soft copy...
kalu sudi share, saya nak jugak
baya151@yahoo.com

tqvm..