Wednesday, February 5, 2014

Buka buku merah di KKM

Assalamualaikum..

Just to update, minggu ni wk24 pregnant. Beofre this sy check up dia klinik GP. plannya after wk30 br nk jumpa gynae. tp memandangkan sy rasa x sihat sgt sejak dua menjak ni, gi check dkt klinik yg sy selalu check up, doc x sentuh sy, tp bg conlcusion mcm2...katanya, biasalah mengandung mmg camtu, rasa pening, rasa penat etc. bila scan, placenta saya di bhgn bawah..doc ckp tak apa, kita tgk nanti bila kandungan dah cecah wk 30. low lying placenta normal untuk early pregnancy..tp after wk30 masih di bawah, br decide severity and samaada nak csec or tak. now 24 wks..ada lg 6 wks..saya masih berharap untuk bersalin normal.

apapun, disebabkan tak sedap hati, atas nasihat kawan yg isterinya br deliver baby, dia encourage sy gi buka buku merah di klinik KKM. sbb saya baru berpindah di BSP, klinik kesihatan yg sy kena gi is klinik ibu dan anak kat jenjarom. mak ai! saya call klinik tu tanya lokasi..jauh dek non..saya bygkan pekan kecil dgn klinik yg kecil juga..kekeke

Pagi smlm saya tabahkan hati gi ke klinik kesihatan tu, smapai dipekan jenjarom, not bad la pekannya..macam2 ado..besar juga..ku ingatkan pekan kampung halamanku..kekeke

klinik pun beso, tp kereta bersusun..penoh sbb klinik tu ocmbine klinik kesihatan dan klinik ibu dan anak. sy terjah ke klinik ibu mengandung..rmaia nya manusia. semuanya boyots..ada wajah familiar, rupanya ada team khas yg cater pregnant mom dari kawasan perumahan saya, BSP. Bandar saujana putra ni ada ramia penduduk. walaupun dkt dgn pucong and shah alam, tp address dlm daerah jenjarom. sbb tu kena gi cawagan jenjarom.

Alhamdulillah, staf klinik yg bertugas semuanya baik dan helpful. walaupun lama menunggu, tp rasa ok jek. lepas buat FBC, result darah dpt serta merta. as expected HB sy merudum balik..dair 9.1 ke 7.7. nurse ckp bahaya..sy di diagnosed as severe anaemic. sy rilek je..dah biasa..huhuhu kena tanya itu ini, saya bgtaulah saya ni ada penyakit betha thalasemia dan carrier jugak. so terus code sticker buku merah sy jadi kuning. kena refer doc plak. kat klinik tu ada dua doc yg bertugas. kena investigate lagi..sbb kandungan sblm ada diabetic, kena minum air gula 12 hb ni.. ayaks.

walaupun kandungan lom cecah wk30, saya diberi surat untuk rujukan pakar di hospital putrajaya, at the same time kena buat check up every 2 wks dkt klinik kesihatan tu dan jumpa doc every visit. treatment plan sy, more FBC sbb nk monitor serum iron sy (betulke? sy tak ingat terms yg doc ckp) sbb xnak terlebih iron pulak, krg lain jadinya.

hmmm, sengihje la..mcm severe lak penyakitku ini. masa ngandungkan kembar, kena tambah darah, hb naik dari 6.8 jadi 9.1. masih lagi bawah paras yg normal. itupun masuk dua kampit darah ko..dah la sakit. this time saya masih saspen..sy xnak kena warded, susah! anak2 nak sekolah..suami tka mampu jaga empat anak sorg diri. eceh! dia tinggalkan ku dgn empat hero tu dua minggu boelh plak kan? ni la masa nak berehat xyah pikir nk kemas rumah ke apa kan? kekeke

apapun semoga kandungan ku slmt, tka ksiahla nak kena oprate ke or deliver normal or mami kena tambah darah..janji anak dara mami sihat walafiat.

dah diagnose sakit pelik2 ni takdelak nk offer suh bedrest ke apa..ku patut je ckp selalu pening..mana tua dapat mc. mak dha membuyung ni mmg malas nak gi keje.


3 comments:

Ummu Iman Amsyar said...

Be strong and keep positive mama! Dugaan utk dpt girl kot :)

UMIE SUE said...

salam perkenalan
moga sihat sejahtera

siti norsarah Aminuddin said...

Thank you mama iman. hope everything goes well.Hi umie sue,salam perkenalan.