Sunday, January 15, 2012

cerita saya di india

Saya ke India selama lima hari atas urusan kerja.Tak kemana pun melainkan berlegar legar di Pragath Maidan, kawasan Auto Expo di Delhi. di situ saya bekerja, mkn dan melihat2 manusia yg sangat ramai. ada mcm pelakon Hindi, ada yg mcm pelakon Tamil. hihihi

 Ada kesempatan, sy mengajak rakan sekerja melihat2 bandar delhi..bandar ini cantik..pusat pentadbiran seperti diputrajaya..ada india gate yg terkenal dlm filem Mann. ada juga President palace yg serba mewah dan wow... meninjau 2 lg dikawasan kediaman golongan pertengahan dan bawahan..sungguh byk ramai yg homeless..anak2 kecil berkeliaran bermain dgn rakan2 ditepi jln, dgn baju yg nipis padahal pd mlm hari suhu boleh mencecah 1 deg c. Di sini byk air mata saya tumpah bila melihat anak2 ini..entah mkn entah tidak.. jgn mimpilah anak2 ni dpt merasa mknan yg sedap2 .hati sy menjerit 2 memarahi diri kerana hanya memandang sepi tidak mengulur walaupun 10 rupee..apakan daya kerana kami dinasihati tidak memberi takut dikejar oleh peminta sedekah yg dewasa. ya allah...engkau tahu apa yg tersirat dihati ini...

Setaip kali saya lihat wajah anak2 kecil yg kelaparan ni, saya teringatkan anak2 saya di kampung.....bersyukur kerana kami suami isteri masih mampu memberikan yg terbaik mengikut kemampuan kami. yg penting, perut mereka sentiasa di isi... usyar badanlah.. hehehe

perjalanan sy di india menginsafkan sy...sy bersyukur tinggal di negara yg makmur, punya kerjaya, punya rumah untuk berteduh..mewah dgn mknan..tp  dihati ini masih belum puas, kerana tiada guna hidupgembira padahal sy tahu ada insan menderita. Saya sudah berdepan dgn mereka face to face..Saya tahu kewujudan mereka dan saya rasa berdosa tidak menolong mereka..rasa nak je jadi volunteer untuk bantu kanak2 yg kebuluran/ homeless ni. ada cara tak?

Sememangnya kunjungan saya ke India membuka mata dan hati saya. bukan sahaja informasi tentang powertrain yg saya bawa pulang..tapi juga kenangan dengan orang2 di india yg  ada yg peramah dan ada yg sombong nak mampus...huhuhu

Apa yang paling saya kenang?

- Cappuccino di Costa di Pragath Maidan. Rs107 @ RM6 satu cup
- Mutton Briyani di Lazeez Affaire Rs527 @ RM30/plate
-Massala Maggie Cup Rs 30 @RM1.50 /cup

hehehe hasilnya?? saya muntah2 dan cirit birit sebaik tiba di Malaysia...yg mana satu puncanya?? wallahualam..

Saya dan geng di hadapan pintu masuk Auto Expo
Gajah rileks je jalan kat atas jalan raya

Bangunan architecture India..cantikkan?

Manusia ramai giler di motorshow

Antara bangunan di President Palace

Saya dan geng di hari terakhir di India


Gate of India

Gembira lepas RM dalam akaun empty lepas bayar duit hotel


Gerai makanan ringan bertaburan di India. ada berani beli???

Mutton Briyani di Lazeez. sodap baisap! 

Having lunch in open air. perkara biasa di Delhi


View kat hotel

Sempat baca surat khabar waktu trafik light merah
.
HORN PROHIBITED!... next time datang india, wajib bawak ear plug..hihihi

4 comments:

FiraHamzah said...

wow! bestnyerrr ko..jalan2 tgk negara orang lagi..ini mendatangkan jeles dihati nih..hahaha..
sempat tak beb beli kain sari? lamanyer ko kat sana, anak2 tak demam rindu ker? :D

Bonda Adam said...

fira..takdela best memandangkan aku gi tanpa hero2 kecik aku tu..tapi dah alang2 gi layankan ajela..hehehe sari beli sepasang je sbb mahal nk mampus.. driver tka berani bawak kitaorg gi tmpt murah2 tu sbb takut kena ragut/pow. tapi kalau compare harga kat sni, separuh hargalah jugak sbb sari high quality..so baju raya aku taun ni kain sari hehehe

anak2 aku yg tua2 tu tak hengat langsung aku. yg bongsu tu lah smapai demam2 rindu.

eiza said...

salam kenalan, saya menyinggah blogwalking.... :)

seronok ye dpt berjalan tgk negara org...

Bonda Adam said...

Hi eiza..salam kenal.. kite akan buat lawatan balas kejap lagi :)